Combinarea Alimentelor: Mit Sau Adevar

COMBINAREA ALIMENTELOR

Unele mituri despre slabit refuza pur si simplu sa moara.

Iar articolele care circula pe internet despre slabit  ma fac sa ma simt ca un copil care asculta cuminte si fascinat povesti nemuritoare.

Cel mai des intalnit este mitul privind combinarea alimentelor.

De regula, el suna cam asa: 

Nu manca proteine cu carbohidrati la aceeasi masa

Fructele trebuie consumate intotdeauna pe stomacul gol

Daca mananci fructe impreuna cu alte alimente sau carne cu cartofi, acestea vor putrezi in stomac 

Mai mult, fructele dragute si colorate se vor transforma in hrana pentru niste monstrii odiosi care vor zace la tine in intestine.

Fructe putrezite in stomac? Carne mucegaita in intestin? Horror ... Suna intr-adevar a poveste de groaza.

Din fericire insa, combinarea alimentelor este doar un balaur cu 7 capete pe care nu l-a vazut nimeni niciodata.

Probabil ca ai vazut pana acum balaurul de mai jos pe Facebook: 

COMBINAREA ALIMENTELOR

Daca te mai intalnesti cu el iti recomand sa fugi cat te tin picioarele. 

Nu trebuie sa ma crezi pe cuvant, asa ca iti voi explica de ce combinarea alimentelor este doar o poveste de adormit copii de care nu ar trebui sa tii cont. 

Insa inainte de a iti aduce argumente stiintifice, gandeste-te singura la un lucru: 

Ai citit despre vreo fiinta umana sau cunosti pe cineva care a suferit sau a ajuns la spital din pricina faptului ca a mancat fructe si i-a putrezit mancarea in stomac?

Probabil ca nu …

Acum hai sa vedem care sunt miturile pe care le raspandesc prin viu grai cei care promoveaza teoria combinarii alimentelor. 

Iti spun ca le raspandesc prin viu grai, pentru ca nu exista studii stiintifice care sa sustina faptul ca organismul nostru nu poate digera anumite combinatii de alimente. 

Iti voi prezenta fiecare mit si, apoi, contra-argumentele pentru fiecare dintre acestea. 

Mitul #1 Proteinele si carbohidratii se manca separat

Adica, promotorii acestei teorii spun ca daca vei manca proteine impreuna cu carbohidrati, corpul tau nu le va putea digera.

Argumentul lor este ca enzimele necesare pentru a procesa proteinele si carbohidratii se anuleaza una pe cealalta si impiedica in acest fel digestia ambelor.

Adevarul #1: Corpul tau poate sa digere carbohidrati si proteine daca le mananci in acelasi timp

In primul rand, explicatia lor sfideaza orice logica. 

Este ca si cand ai spune ca organismul nostru a fost construit perfect sa indeplineasca o gramada de functii in acelasi timp (respiratie, circulatie, gandire etc.), dar  pica un test aparent simplu:

Digeratul a doua alimente diferite in acelasi timp este calcaiul lui Ahile al organismului nostru.

Gandeste-te ca daca mama natura ar fi lasat pe mana noastra functii asa importante, cum sunt digestia si respiratia, cu siguranta am fi murit de mult ca specie pentru ca am fi uitat sa respiram. ​

Ca sa intelegi mai bine, hai sa iti explic pe scurt cum se petrece digestia: 

Prima oprire dupa mestecarea si inghitirea alimentelor este in stomac. 

Ajunse aici, contractiile stomacului transforma toata mancarea intr-o substanta numita chymus.

Apoi, hrana partial digerata este trimisa spre intestinul subtire unde are loc absorbtia nutrientilor. 

Pancreasul elibereaza apoi enzimele necesare digestiei proteinelor, carbohidratilor si grasimilor (acestea sunt pepsina, amilaza si lipaza).

Procesul de digestie este continuat cu ajutorul enzimelor din sucul pancreatic prin desfacerea zaharidelor in molecule si mai mici. 

Uite un lucru foarte important pe care trebuie sa il retii: 

Cele trei enzime cu ajutorul carora corpul tau proceseaza proteinele, carbohidratii si grasimile se elibereaza simultan indiferent de ce ai mancat.

Adica fie ca mananci o bucata de piept de pui (proteina) sau o lingurita de zahar (carbohidrati simpli), corpul tau va elibera toate enzimele care ajuta la digestia atat a proteinelor, grasimilor.

Apoi, fiecare enzima isi duce sarcinile la indeplinire sarguincios si nu intra in competitie una cu cealalta.

Asadar, corpului tau are cu ce sa absoarba un macronutrient indiferent daca mananci un singur aliment, sau impreuna cu altele.

Asa cum tu poti sa mergi pe strada, sa respiri si sa mesteci guma in acelasi timp, aparatul tau digestiv poate sa absoarba carne si cereale sau orice combinatie de alimente simultan.

Totusi, ca orice balada, teoria combinarii alimentelor are si ea un sambure de adevar. 

Unul dintre argumentele principale pentru a evita combinarea alimentelor este ca carbohidratii nu pot fi digerati in mediul acid necesar digestiei de proteine. 

Este adevarat ca un mediu acid in stomac poate interfera cu functia amilazei (enzima care ajuta la descompunerea carbohidratilor). 

Cu toate acestea, ingrijorarile sunt inutile din doua motive: 

#1 Pancreasul secreta enzime in functie de nivelul nivelul de aciditate din stomac (nivelul ph-ului)

Adica daca simte ca mediul din stomac este mai acid, raspunsul pancreasului va fi mai alcalin. 

In aceasta situatie, daca mananci proteine si carbohidrati in acelasi timp, capacitatea digestiva la nivelul intestinului va fi mai buna. 

#2 Amilaza pancreatica eliberata in intestinul subtire este atat de puternica, incat poate sa digere carbohidratii indiferent cat de acid este mediul.

In plus, gandeste-te la inca un lucru. 

Alimentele nu contin in mod natural un singur macronutrient. 

De exemplu, quinoa – alimentul minune de care tot ai auzit, contine atat proteine, cat si carbohidrati.

Mergand pe firul logic al faptului ca enzimele care digera cele doua categorii de macronutrienti se anuleaza reciproc si nu isi mai pot face treaba, ar insemna ca nu mai putem manca quinoa.

Si, de asemenea, nu mai putem manca nici fasole, migdale, linte sau chiar broccoli, leguma care contine si ea fibre, carbohidrati si cateva urme de proteina (precum carnea).

In concluzie, este ok sa combini proteinele cu carbohidratii si poti sa mananci linistita carne si cartofi la aceeasi masa.

Mitul #2 Fructele trebuie mancate intotdeauna pe stomacul gol 

Teoria combinarii alimentelor spune ca daca mananci fructe la masa, fibrele din fructe impiedica procesul digestiv la nivelul stomacului. 

Ca o consecinta a acestui lucru, alimentele vor ramane prizoniere in stomac si vor putrezi sau fermenta acolo. 

Adevarul #2 Poti manca fructe cand vrei, dar, de preferat, la masa

Apelez mai intai la bunul simt: atat legumele, cat si fructele contin fibre. 

Fibrele din legume proaspete si cele din fructe sunt la fel (nu exista nicio diferenta intre ele). 

De ce ar fi ok sa combini fibrele din legume cu carne, dar nu fibrele din fructe?

Probabil doar pentru ca este fancy sa urmezi reguli privind combinarea alimentelor care nu au nicio legatura cu fiziologia corpului uman. 

Fibrele sunt fibre si, indiferent de unde provin, sunt benefice pentru digestia tuturor nutrientilor, fie ca sunt proteine, grasimi sau carbohidrati.

Mai mult, fermentatia alimentelor nu se petrece in stomac, ci in intestinul gros.

Aceasta nu are legatura cu combinatul alimentelor, ci se petrece in urmatoarele situatii:

  • ai mancat prea multe alimente bogate in fibre; 
  • alimentele pe care le-ai mancat nu au fost pastrate suficient timp in stomac;
  • sau au fost eliberate prea repede si enzimele digestive din intestinul subtire nu au apucat sa isi faca treaba; 

In plus, faptul ca fibrele (din fructe sau legume) fac ca alimentele sa stea mai mult in stomac sau intestinul subtire, este un lucru bun.

In acest fel, ofera suficient timp pentru secretia sucurilor intestinale si absorbtia nutrientilor. 

Mai mult, uite de ce daca mananci mese bogate alcatuite doar din fructe (carbohidrati simpli) risti sa te ingrasi.

Atunci cand mananci doar carbohidrati simpli la o masa nivelul tau de zahar din sange creste brusc. 

Apoi corpul tau secreta insulina. Daca nu stiai, insulina este hormonul care aduna zaharul din sange si il depune sub forma de grasime. 

Practic, in prezenta, insulinei nu poti sa slabesti. ​

Astfel, o masa alcatuita doar din carbohidrati impiedica eforturile tale de a scapa de kilogramele in plus sau chiar te ingrasa.

In concluzie, este ok sa mananci fructe la masa impreuna cu alte tipuri de macronutrienti. 

Ultimul mit este legat de acumularea gazelor intestinale. 

Mitul #3 Daca nu combin alimentele in mod corect, ma balonez

Adevarul #3: Balonarea nu este neaparat un semn al unei digestii deficitare

Acumularea de gaze intestinale nu are legatura cu combinarea alimentelor si nici nu este un semn aparatul tau digestiv nu functioneaza corespunator.

Balonarea este produs secundar al fermentatiei bacteriene a fibrelor si zaharurilor neabsorbite.

Pur si simplu este consecinta faptului ca ai mancat prea multe alimente bogate in fibre sau a faptului ca au fost eliberate rapid cantitati mari de alimente. 

In anumite limite, producerea de gaze la nivelul tractului digestiv este absolut normala, mai ales daca nu este asociata cu alte simptome precum:

  • dureri abdominale
  • pierderi nedorite in greutate
  • deficiente de vitamine si minerale

Asadar, este inutil sa lipesti pe frigider tabelul privind combinarea alimentelor si sa il verific de fiecare data cand iti pui mancare in farfurie. 

Click to Tweet

Ca sa fii sanatoasa si supla, ai nevoie sa de un sistem de alimentatie usor de urmat pe termen lung, intrucat consecventa este foarte importanta.  

Rezultatele se vad in timp, iar daca te incarci cu reguli inutile risti sa te simti coplesita, frustrata si sa renunti. 

Ca sa ard grasime, pot sa combin alimentele cum vreau?

​Exista totusi cateva reguli pe care trebuie sa le urmezi daca vrei sa scapi de surplusul de grasime din corpul tau. 

De exemplu, nu manca niciodata mese alcatuite doar din carbohidrati simpli (in special carbohidratii care au un indice glicemic ridicat).

Asa cum iti explicam si mai sus, atunci cand mananci doar carbohidrati simpli nivelul de zahar din sange creste rapid si se secreta o cantitate mare de insulina (hormonul care depune zaharul sub forma de grasime).

Mai mult, dupa ce mananci doar carbohidrati simpli (cum ar fi dulciurile) la o masa, nivelul de zahar din sange scade mai repede decat dupa ce mananci proteine sau grasimi. 

Astfel, ti se va face foame iarasi rapid si vei fi nevoita sa mananci din nou. 

Mesele cu carbohidrati simpli nu te satura si, fiind nevoita sa mananci mai des, vei depasi garantat "bugetul zilnic de calorii". 

Probabil stii deja ca pentru a scapa de kilogramele in plus trebuie sa mananci mai putine calorii decat consumi. 

Este simplu sa arzi grasime, atunci cand stii care sunt principiile corecte de nutritie pe care s ale urmezi. 

Pentru a face intreg procesul de schimbare a obiceiurilor alimentare cat mai usor, am inclus in programul Accelereaza-ti metabolismul doar principiile de nutritie dovedite stiintific ca te ajuta sa fii sanatoasa si sa slabesti.

combinarea alimentelor

Asadar, cand citesti informatii de nutritie de pe internet, gandeste-te critic, cauta sa intelegi si adopta doar acele obiceiuri sanatoase, care au o baza stiintifica si care te ajuta sa scapi de kilogramele in plus. 

Cristina Aliman

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: